25 minut autem po Praze. Co se děje v kabině auta?

Neděle, jedna odpoledne a 25 minut autem po Praze. Venku polojasno a 15 °C. Co se ale stane v autě, když tam sedí 4 osoby? Klimatizace vypnutá, ventilátor puštěný na střední výkon. Co se děje v autě během jízdy?

V neděli jsme si udělali cestu za příbuznými a shodou okolností se mi pod ruku přimotal můj hacknutý Maker Badge, který jsem vylepšil o čidla CO2, teploty, vlhkosti, pevných částic a TVOC.

„To bude ale zajímavý nápad měřit nejrůznější parametry vzduchu uvnitř kabiny vozu“, jsem si řekl. Co se tam asi tak stane? Udusíme se CO2?

Nasedli jsme ve 4 (2 dospělí a 2 děti) do auta a vyrazili jsme.

Počáteční hodnoty (auto bylo do cca 11 na slunci, po 11 ve stínu) byly 20 °C vnitřní teplota, hezky vyvětráno na 501 ppm (CO2) a množství pevných částic 6 ug/m3.

Během prvních pěti minut vyletělo CO2 (na stále snesitelných) 891 ppm, trochu povyskočila i teplota na 20,6 °C. Množství pevných částic se nijak nezměnilo.

Za celých 25 minut jízdy se množství CO2 nepřehouplo přes 1000 ppm, nijak nerostla ani hodnota množství pevných částic.
Teplota ale překvapila – 4 osoby (2+2), vypnutá klimatizace, ventilátor na střední výkon a i přesto se teplota každých 5 minut zvýšila v průměru o 1,3 °C.

Co lze z tohoto měření vyvodit – evidentní a logické je zvyšování teploty – 4 osoby a jízda na občas přímém slunci auto zahřívá, překvapit ale může její rychlost jejího zvyšování.

Důsledek zvyšování teploty je snižování vlhkosti – lidem se může hůře dýchat, osychají rty, cítí sucho v ústech.

Překvapivé (alespoň pro mě) je hodnota CO2, která se držela na cca 900 ppm. Očekával jsem mnohem vyšší hodnotu, pozitivní vliv má samozřejmě zapnutý ventilátor na střední výkon. Pokud ventilátor vypnete, CO2 bude razantně vyšší. Nezapomeňte, že při vysokých hodnotách CO2 se objevuje únava, snížení koncentrace či bolest hlavy – ani jedno nepřizpívá k bezpečné jízdě.

Překvapilo mě nezvyšující se množství pevných částic – pravdou je, že jsme v žádných kolonách nestáli a průjezd Prahou byl velmi rychlý.

Co to znamená? Že budu muset vyrazit do města, když jsou kolony 🙂

P.S. senzory byly umístěny za opěrkou řidiče tak, aby byly mimo průvan z výdechu ventilátoru. Čidlo CO2 za dobu měření nijak neprojevovalo chybu měření z důsledku nevhodného umístění.

Sdílejte článek:

Související články

Kdy jede další autobus? A tramvaj? A stihneme to? Díky Karlovi můžete zobrazit aktuální odjezdy autobusu, tramvají v pražské MHD na ESP32. Karel Kotrba (twitter) napsal kód pro ESP32, který stáhne aktuální data odjezdů pražské MHD.

Na pražském Maker Faire jste mohli vidět stovky zajímavých produktů, zařízení, bastlů a zajímavých projektů.

Zde jsou ke stažení 2 PHP soubory a 1 python script.

Úkol zněl jasně: Jak postavit velmi levný box pro 3D tiskárnu, který by ochránil tištěný výtisk před klimatizací a průvanem.

Pražský Maker Faire se nezadržitelně blíží a kromě spousty stánků je také možné se přihlásit na workshopy, kde se vám bude věnovat lektor a dozvíte se něco nového nebo si něco vyrobíte.