Hello Ruby: dobrodružné programování

Projekt iMyšlení na twitteru zmínil knihu s názvem „Hello Ruby“, přeloženou do češtiny, která si klade za cíl naučit děti logicky přemýšlet a to na základě připravených cvičení.

Za důležité poznámky, nápady a doporučení děkuji učitelce ze základní školy v Praze.

V první části knihy se setkáváme s hlavní postavou Ruby, která se vydává na výpravu za hledáním drahokamů, dobrodružnou cestu, kterou přípravil její tatínek. Na její cestě se setká s řadou zajímavých postav (tučňák Tux, Django a jeho had Python, roboty,…), které ji pomáhají drahokamy získat a zároveň jí předávají své zkušenosti a nutí jí přemýšlet v jiných (leckdy logických) souvislostech.

Ve druhé části knihy najdeme zásobník cvičení rozvíjejících logické myšlení i úkoly, které až nápadně připomínají první pokusy o programování.

Knihu doplňují velmi hezké a originální ilustrace, které děti určitě zaujmou.

Komu je kniha určena? Z našeho pohledu určitě rodičům. Rodičům, kteří budou dětem průvodci a pomocníky.

Příběh je velmi jednoduchý a prvoplánově napsaný a úkoly jsou navrženy pro děti předškolního věku a čerstvé školáky.

Záleží pouze na rodičích, která cvičení zvolí s ohledem na věk, znalost abecedy a schopnosti myslet v logických souvislostech.

Téměř každé cvičení se dá obohatit a uzpůsobit náročnosti „malého programátora“.

Cvičení se budou jistě hodit nejen do běžného života, ale také v následných hodinách matematiky a českého/cizího jazyka.

Hravou formou čtenáře seznámí s množinami, s výrokovou logikou (pravda/nepravda), šifrováním (co písmeno to znak/zvíře), orientací v prostoru a čtvercovou sítí, prácí s podmínkami (if-else, for), logickými řadami, prácí s obrázkovou osnovou a dalšími.

Příklad možného rozšíření cvičení
Cvičení Algoritmy

Maluj podle instrukcí

Nakresli čáry – rovné, překrývající se, použij tři barvy

Předškolákovi úkol zjednodušíme a budeme po něm požadovat zpočátku jen jednotlivé pokyny (nakresli rovné čáry -> nakresli rovné čáry, které se překrývají -> nakresli rovné čáry, které se překrývají a použij k tomu pastelku modré barvy).

Později využijeme instrukcí přímo z knihy, které můžeme obohacovat o další možná kritéria (Nakresli čáry – rovné; překrývající se; použij modrou, žlutou a zelenou pastelku; modré čáry veď vodorovně, zelené svisle a žluté náhodnými směry).

Cvičení Logické hodnoty

Pravda/nepravda

Na základě obrázku mají děti rozhodnout, zda jsou výroky u nich napsané pravdivé či nikoliv.

Růžový míč se žlutými puntíky:

Jsem růžový.

Jsem růžový s modrými puntíky.

Nejsem modrý NEBO zelený.

Tento druh výrokové logiky můžeme s dětmi procvičovat každý den i v praktickém životě.

Dnes je středa.

Dnes nesvítí sluníčko.

Dnes je víkend A nepůjdeme do školky.

Cvičení Rozpoznávání vzorů

V tomto cvičení čtenář vybírá postavu Ruby v různém druhu oblečení a určuje, pro který den chodí jak oblečená podle následujících pravidel (v pondělí nosívám oblečení s puntíky, ve středu nosívám oblečení začínající na písmeno Š, …).

Podle různých pravidel mohou děti vybírat oblečení nebo hračky či jiné předměty sobě nebo rodičům a učit se tak základním podmínkám výběru.

Vlastní názor učitelky na danou knihu.

Pokud se rodič s knihou předem trochu seznámí a cvičení si rozšíří nebo poupraví podle toho, jaké dítě zrovna má doma, může tato kniha sloužit jako příjemné zpestření nebo dokonce jako návod, jak vést děti k logickému myšlení a vytvoří tak každodenní prostor pro malé „logické okénko“, při kterém budou trávit čas společně a které dítěti může být do budoucna velkým přínosem.

Knihu doplňují další cvičení a interaktivní úkoly na webové stránce www.helloruby.com, bohužel jen v originálním anglickém znění. Zároveň zde můžete najít nápady pro učitele do vyučovacích hodin.

Knihu vydává nakladatelství Dynastie.

Obrázky použité v články byly převzaty z webové stránky nakladatelství Dynastie.

Sdílejte článek:

Související články

OctopusLAB (komunitní projekt české společnosti Octopus engine s.

Leden k nám byl štědrý a novinek byla spousta.

Ve třetím díle si ukážeme použití snad nejpopulárnější sběrnice – USART, v Arduino světě je nazývána jako Serial.

Nápad na tento článek vznikl po přečtení článku „Není cesty zpět“ v časopise Respekt 27.