Sdílejte chiptron.cz na sociálních sítích



RSS feeds

25 minut autem po Praze. Co se děje v kabině auta?Tisk



Neděle, jedna odpoledne a 25 minut autem po Praze. Venku polojasno a 15 °C. Co se ale stane v autě, když tam sedí 4 osoby? Klimatizace vypnutá, ventilátor puštěný na střední výkon. Co se děje v autě během jízdy?

V neděli jsme si udělali cestu za příbuznými a shodou okolností se mi pod ruku přimotal můj hacknutý Maker Badge, který jsem vylepšil o čidla CO2, teploty, vlhkosti, pevných částic a TVOC.
"To bude ale zajímavý nápad měřit nejrůznější parametry vzduchu uvnitř kabiny vozu", jsem si řekl. Co se tam asi tak stane? Udusíme se CO2?

Nasedli jsme ve 4 (2 dospělí a 2 děti) do auta a vyrazili jsme.
Počáteční hodnoty (auto bylo do cca 11 na slunci, po 11 ve stínu) byly 20 °C vnitřní teplota, hezky vyvětráno na 501 ppm (CO2) a množství pevných částic 6 ug/m3.

Během prvních pěti minut vyletělo CO2 (na stále snesitelných) 891 ppm, trochu povyskočila i teplota na 20,6 °C. Množství pevných částic se nijak nezměnilo.
Za celých 25 minut jízdy se množství CO2 nepřehouplo přes 1000 ppm, nijak nerostla ani hodnota množství pevných částic.
Teplota ale překvapila - 4 osoby (2+2), vypnutá klimatizace, ventilátor na střední výkon a i přesto se teplota každých 5 minut zvýšila v průměru o 1,3 °C.



Co lze z tohoto měření vyvodit - evidentní a logické je zvyšování teploty - 4 osoby a jízda na občas přímém slunci auto zahřívá, překvapit ale může její rychlost jejího zvyšování.
Důsledek zvyšování teploty je snižování vlhkosti - lidem se může hůře dýchat, osychají rty, cítí sucho v ústech.
Překvapivé (alespoň pro mě) je hodnota CO2, která se držela na cca 900 ppm. Očekával jsem mnohem vyšší hodnotu, pozitivní vliv má samozřejmě zapnutý ventilátor na střední výkon. Pokud ventilátor vypnete, CO2 bude razantně vyšší. Nezapomeňte, že při vysokých hodnotách CO2 se objevuje únava, snížení koncentrace či bolest hlavy - ani jedno nepřizpívá k bezpečné jízdě.

Překvapilo mě nezvyšující se množství pevných částic - pravdou je, že jsme v žádných kolonách nestáli a průjezd Prahou byl velmi rychlý.
Co to znamená? Že budu muset vyrazit do města, když jsou kolony :-)

P.S. senzory byly umístěny za opěrkou řidiče tak, aby byly mimo průvan z výdechu ventilátoru. Čidlo CO2 za dobu měření nijak neprojevovalo chybu měření z důsledku nevhodného umístění.

Upozornění

Administrátor těchto stránek ani autor článků neručí za správnost a funkčnost zde uvedených materiálů.
Administrátor těchto stránek se zříká jakékoli odpovědnosti za případné ublížení na zdraví či poškození nebo zničení majetku v důsledku elektrického proudu, chybnosti schémat nebo i teoretické výuky. Je zakázané používat zařízení, která jsou v rozporu s právními předpisy ČR či EU.
Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva.
Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ.
10,096,706 návštěv