Sdílejte chiptron.cz na sociálních sítích



RSS feeds

Nová verze Albi tužky, rozvoj informatického myšlení dětí.Tisk



Napsalo mi Albi.cz, že našli u mě na stránkách programovaniprodeti.cz zmínku o jejich hře Algy programuje a že mají novinku nazvanou Albi box, tak jestli bych se o této novince zmínil také.
Albi box je určen pro pedagogy a obsahuje kromě her a deskovek také pracovní listy.
Ale co rodiče? I o tom bude tenhle článek založený na vlastních zkušenostech :-)

Výuka informatického myšlení pro děti na ZŠ je v posledních letech velmi často skloňované téma. Co učit děti na základní škole, aby jejich znalosti šly v ruku v ruce s potřebami doby? V České republice vznikla platforma DigiKoalice - výuka informatického myšlení pro děti na ZŠ pod záštitou MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) a NPI (Národní pedagogický institut ČR). Do ní se zapojili i firmy - například Albi.

O informatickém myšlení jsem tu už jeden článek měl. Několik otázek na autory imysleni.cz, MŠMT a autora programohrani.cz. Že vás téma zaujalo potvrzuje i návštěvnost článku - https://chiptron.cz/articles.php?article_id=188. V dalším článku jsem představil knihu Hello Ruby: Dobrodružné programování.

Tip pro rodiče: pokud vybíráte časopis pro děti, který dětem alespoň něco dá, mrkněte na hodnocení časopisů - https://tatageek.blog/2021/05/20/casopis-pro-deti/

Škola s hrou a DigiKoalice


Jak jsem zmínil v úvodu, DigiKoalice je platforma, která propojuje školy a firmy tak, aby znalosti dětí korespondovali s potřebami moderního světa.
Informatické myšlení není "naučíme děti programovat a bude to dobrý". Je to celistvý koncept změny výuky a propojení nejrůznějších předmětů na školách. Jen tak můžeme držet krok.

Škola s hrou je koncept albi.cz, který zahrnuje jak semináře pro pedagogy, tak i například deskové hry s důrazem na informatické myšlení.
Jednou z takových her je například Algy programuje, o této hře jsem se zmínil na programovaniprodeti.eu.
Zábavná hra s důrazem na logiku, algoritmy a logické myšlení. Cílem hry je vytvořit, popsat a odůvodnit jednoduchý algoritmus a jeho základní vlastnosti při cestě ze startu do cíle, kde se vyhýbáte překážkám a sbíráte vybrané předměty.

Tip pro učitele: Albi nabízí Albi box, ten zahrnuje metodickou boržuru, hry, deskovky (chytré pexeso, tvořivé magnetky aj.) a desítky pracovních listů.

Albi tužka a kouzelné čtení


Mezi nejvýznamnější produkty Albi.cz jsou jejich knihy kouzelné čtení a k tomu určená tužka. O ní se rozepsal TataGeek (twitter), který sepsal parádní sérii článků o Albi tužce - co je uvnitř, jak funguje a jak si vytvořit vlastní knížku.



Když TataGeek začal články publikovat, koupili jsme Albi tužku dceři také (2+). Nedávno Albi ale začalo prodávat druhou, lepší, verzi Albi tužky, která vydrží fungovat déle a má i více funkcí. Je také menší a lépe se drží. Rozmístění tlačítek je po horním obvodu tužky a tak se nestane (jako často naší dceři), že byste si nechtěně mačkali na jiná tlačítka.

Specifikace:
První verze:
- mini USB konektor
- 8 GB vnitřní paměť
- audio výstup 3.5mm jack
- až 16 GB microSD karta
- Li-Ionka 365mAh/3,7V
https://www.albi.cz/hry-a-zabava/elektronicka-albi-tuzka/

Druhá verze:
- USB-C
- microSD 16GB v balení, možnost zvětšit pamět až na 32GB
- Li-Ionka 400mAh/3,7V
- audio výstup pro sluchátka - 3.mm jack
- bluetooth připojení ke sluchátkům nebo reproduktoru
- kompatibilní s Tolki (interaktivní knihy pro dospělé)
https://eshop.albi.cz/elektronicka-albi-tuzka-2-0/
- výdrž v provozu až 8 hodin, nabíjení cca 2 hodiny

Rada: Jak se připojit k bluetooth reproduktoru/sluchátkům? Zapněte Albi tužku 2.0 a dlouze stiskněte tláčítko pro opakování, které zároveň slouží i ke spárování. Hlas vás informuje o hledání bluetooth zařízení.
Na reproduktoru/sluchátkách zapněte spárování - Albi tužka 2.0 se připojí k prvnímu takovému zařízení.
Albi tužka 2.0 si nepamatuje už spárovaná zařízení, takže se vám nemůže stát, že by se s každým zapnutím automaticka připojila k reproduktoru a nebyla možnost propojení odpojit. Sprárování se zruší po opětovném dlouhém stisku tlačítka pro opakování nebo vypnutí Albi tužky.






A co může rodič koupit pro rozvoj logického myšlení svého dítěte? O tom vlastně je celá moje stránka programování pro děti. Na ní najdete tipy na hry, časopisy, deskovky a třeba i roboty rozdělené do věkových kategorií.

A co vybrat z albi? Pro starší děti (cca 8+) například už jednou zmíněný Algy programuje.
Algy programuje - Tvůrčí hra s algoritmy je zábavná kratochvíle pro školáky od 8 let a zároveň i vzdělávací pomůcka do hodin informatiky. Děti podle stanovených pravidel rozvinou své algoritmické, logické a abstraktní myšlení.
Cílem je vytvořit, popsat a odůvodnit jednoduchý algoritmus a jeho základní vlastnosti při cestě ze startu do cíle, kde se vyhýbáte překážkám a sbíráte vybrané předměty. Prostředí hracího pole si mohou hráči zvolit z 8 připravených návrhů nebo si je samy vytvořit dle vlastní fantazie.

Pro menší děti (3+) například Tvořivé magnetky.
Tvořivé magnetky od Kvída učí děti od 3 let určovat tvary a barvy. Hra také rozvíjí jejich kreativitu, fantazii a jemnou motoriku.
Děti mohou skládat obrázek z magnetů podle předlohy na kartičce nebo podle sluchové paměti poté, co jim dospělý obrázek popíše pomocí textu z druhé strany kartičky. Samozřejmě je možné sestavovat obrázky z magnetků podle vlastní fantazie.

Rád bych ale upozornil rodiče mladších dětí (méně než 7 let), že u nich rozvoj algoritmizace nemá žádný smysl, protože ještě plně nerespektují logiku.
U takto mladších dětí bych volil jednoduší deskové hry nebo třeba magnetky, kde si osvojí trpělivost, pozornosti, a cvičení paternů (vzorů) což se jim bude hodit ve starším věku.

Upozornění

Administrátor těchto stránek ani autor článků neručí za správnost a funkčnost zde uvedených materiálů.
Administrátor těchto stránek se zříká jakékoli odpovědnosti za případné ublížení na zdraví či poškození nebo zničení majetku v důsledku elektrického proudu, chybnosti schémat nebo i teoretické výuky. Je zakázané používat zařízení, která jsou v rozporu s právními předpisy ČR či EU.
Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva.
Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ.
10,933,095 návštěv