Nová verze Albi tužky, rozvoj informatického myšlení dětí.
- August 17 2022
- Vše ostatní / others
- 2424x Přečteno
Napsalo mi Albi.cz, že našli u mě na stránkách programovaniprodeti.cz zmínku o jejich hře Algy programuje a že mají novinku nazvanou Albi box, tak jestli bych se o této novince zmínil také.
Albi box je určen pro pedagogy a obsahuje kromě her a deskovek také pracovní listy.
Ale co rodiče? I o tom bude tenhle článek založený na vlastních zkušenostech :-)
Výuka informatického myšlení pro děti na ZŠ je v posledních letech velmi často skloňované téma. Co učit děti na základní škole, aby jejich znalosti šly v ruku v ruce s potřebami doby? V České republice vznikla platforma DigiKoalice - výuka informatického myšlení pro děti na ZŠ pod záštitou MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) a NPI (Národní pedagogický institut ČR). Do ní se zapojili i firmy - například Albi.
O informatickém myšlení jsem tu už jeden článek měl. Několik otázek na autory imysleni.cz, MŠMT a autora programohrani.cz. Že vás téma zaujalo potvrzuje i návštěvnost článku - https://chiptron.cz/articles.php?article_id=188. V dalším článku jsem představil knihu Hello Ruby: Dobrodružné programování.
Tip pro rodiče: pokud vybíráte časopis pro děti, který dětem alespoň něco dá, mrkněte na hodnocení časopisů - https://tatageek.blog/2021/05/20/casopis-pro-deti/
Škola s hrou a DigiKoalice
Jak jsem zmínil v úvodu, DigiKoalice je platforma, která propojuje školy a firmy tak, aby znalosti dětí korespondovali s potřebami moderního světa.
Informatické myšlení není "naučíme děti programovat a bude to dobrý". Je to celistvý koncept změny výuky a propojení nejrůznějších předmětů na školách. Jen tak můžeme držet krok.
Škola s hrou je koncept albi.cz, který zahrnuje jak semináře pro pedagogy, tak i například deskové hry s důrazem na informatické myšlení.
Jednou z takových her je například Algy programuje, o této hře jsem se zmínil na programovaniprodeti.eu.
Zábavná hra s důrazem na logiku, algoritmy a logické myšlení. Cílem hry je vytvořit, popsat a odůvodnit jednoduchý algoritmus a jeho základní vlastnosti při cestě ze startu do cíle, kde se vyhýbáte překážkám a sbíráte vybrané předměty.
Tip pro učitele: Albi nabízí Albi box, ten zahrnuje metodickou boržuru, hry, deskovky (chytré pexeso, tvořivé magnetky aj.) a desítky pracovních listů.
Albi tužka a kouzelné čtení
Mezi nejvýznamnější produkty Albi.cz jsou jejich knihy kouzelné čtení a k tomu určená tužka. O ní se rozepsal TataGeek (twitter), který sepsal parádní sérii článků o Albi tužce - co je uvnitř, jak funguje a jak si vytvořit vlastní knížku.
Když TataGeek začal články publikovat, koupili jsme Albi tužku dceři také (2+). Nedávno Albi ale začalo prodávat druhou, lepší, verzi Albi tužky, která vydrží fungovat déle a má i více funkcí. Je také menší a lépe se drží. Rozmístění tlačítek je po horním obvodu tužky a tak se nestane (jako často naší dceři), že byste si nechtěně mačkali na jiná tlačítka.
Specifikace:
První verze:
- mini USB konektor
- 8 GB vnitřní paměť
- audio výstup 3.5mm jack
- až 16 GB microSD karta
- Li-Ionka 365mAh/3,7V
https://www.albi.cz/hry-a-zabava/elektronicka-albi-tuzka/
Druhá verze:
- USB-C
- microSD 16GB v balení, možnost zvětšit pamět až na 32GB
- Li-Ionka 400mAh/3,7V
- audio výstup pro sluchátka - 3.mm jack
- bluetooth připojení ke sluchátkům nebo reproduktoru
- kompatibilní s Tolki (interaktivní knihy pro dospělé)
https://eshop.albi.cz/elektronicka-albi-tuzka-2-0/
- výdrž v provozu až 8 hodin, nabíjení cca 2 hodiny
Rada: Jak se připojit k bluetooth reproduktoru/sluchátkům? Zapněte Albi tužku 2.0 a dlouze stiskněte tláčítko pro opakování, které zároveň slouží i ke spárování. Hlas vás informuje o hledání bluetooth zařízení.
Na reproduktoru/sluchátkách zapněte spárování - Albi tužka 2.0 se připojí k prvnímu takovému zařízení.
Albi tužka 2.0 si nepamatuje už spárovaná zařízení, takže se vám nemůže stát, že by se s každým zapnutím automaticka připojila k reproduktoru a nebyla možnost propojení odpojit. Sprárování se zruší po opětovném dlouhém stisku tlačítka pro opakování nebo vypnutí Albi tužky.
A co může rodič koupit pro rozvoj logického myšlení svého dítěte? O tom vlastně je celá moje stránka programování pro děti. Na ní najdete tipy na hry, časopisy, deskovky a třeba i roboty rozdělené do věkových kategorií.
A co vybrat z albi? Pro starší děti (cca 8+) například už jednou zmíněný Algy programuje.
Algy programuje - Tvůrčí hra s algoritmy je zábavná kratochvíle pro školáky od 8 let a zároveň i vzdělávací pomůcka do hodin informatiky. Děti podle stanovených pravidel rozvinou své algoritmické, logické a abstraktní myšlení.
Cílem je vytvořit, popsat a odůvodnit jednoduchý algoritmus a jeho základní vlastnosti při cestě ze startu do cíle, kde se vyhýbáte překážkám a sbíráte vybrané předměty. Prostředí hracího pole si mohou hráči zvolit z 8 připravených návrhů nebo si je samy vytvořit dle vlastní fantazie.
Pro menší děti (3+) například Tvořivé magnetky.
Tvořivé magnetky od Kvída učí děti od 3 let určovat tvary a barvy. Hra také rozvíjí jejich kreativitu, fantazii a jemnou motoriku.
Děti mohou skládat obrázek z magnetů podle předlohy na kartičce nebo podle sluchové paměti poté, co jim dospělý obrázek popíše pomocí textu z druhé strany kartičky. Samozřejmě je možné sestavovat obrázky z magnetků podle vlastní fantazie.
Rád bych ale upozornil rodiče mladších dětí (méně než 7 let), že u nich rozvoj algoritmizace nemá žádný smysl, protože ještě plně nerespektují logiku.
U takto mladších dětí bych volil jednoduší deskové hry nebo třeba magnetky, kde si osvojí trpělivost, pozornosti, a cvičení paternů (vzorů) což se jim bude hodit ve starším věku.